Vidste du godt, at Magasin Lyngby åbnede i august 1960? Det betyder, at de i august 2020 har 60 års jubilæum og det fejrer de med aktiviteter og events i uge 35 – og du kan komme med.
Da Magasin offentliggjorde deres planer om at bygge et varehus i Lyngby, var det ikke lige populært blandt de lokale forretningsdrivende. Med med åbningen af Magasin i Lyngby viste det sig hurigt, at Magasin trak flere kunder til byen fra de omkringliggende områder og satte gang i det lokale handelsliv.
I takt med at kvinderne i stigende grad kom ud på arbejdsmarkedet, steg privatforbruget også. Det betød bl.a. flere biler, og derfor havde Magasin i Lyngby helt fra start sørget for, at der på 2. sal også var et parkeringsdæk med plads til 60 biler. Det var det første forsøg med parkeringspladser i et stormagasin og varehus i Danmark, og et stykke dansk bilhistorie blev dermed skrevet. Også priserne var anderledes dengang; det kostede 50-øre for de første to timers parkering. Alligevel var der generelt stor skepsis fra omverdenen i forhold til, om danskerne nu også ville betale for parkering. Det ville danskerne med tiden gerne, og allerede ved Magasins udbygning i 1964 udvidede man antallet af parkeringspladser til det dobbelte.
Børnene kunne også parkeres
Målgruppen for Magasin i Lyngby var først og fremmest de unge familier. Derfor var afdelingerne i første omgang også meget fokuserede på beklædning og udstyr til mor og barn. Og for at sikre at mødrene kunne foretage alle de nødvendige indkøb i ro og mag, indførte Magasin noget helt nyt: børneparkering. Her kunne børn i alderen 3-6 år blive passet af en børnehavelærerinde. Ved modtagelsen blev barnets og moderens navn noteret, så der kunne kaldes på moderen over højtaleren, hvis det blev nødvendigt. Der var en tidsbegrænsning på børnepasning på to timer, og det var naturligvis en gratis service.
Kom med på en magisk tidsrejse
Lyngby var tilbage i 1960 også dengang kendt som en by med et lokalt særpræg og et aktivt handelsliv. Derfor var byen et oplagt valg for Magasin til at åbne en filial, der kunne bringe et stort udvalg af mode, design og livstil tæt på familierne i området, som nu kunne shoppe og suge inspiration til sig lokalt. Siden 1960 har Magasin i Lyngby været en integreret del af byen og en fortrukken shoppedestination, som siden åbningen har gennemgået en forrygende udvikling. Som en del af jubilæumsugen vil Magasins egen museumsinspektør Britta Smits tage publikum med på en magsisk tidsrejse tilbage til 1960’ernes sjove anekdoter og dele ud af de store begivenheder og fortællinger, som Magasin i Lyngby i dag kan se tilbage på. En tidsrejse, der ligeledes tager kunderne med bag facaden, når forretningschef Michael Dupont giver et indblik i nutidens drift af stormagasinet, der bl.a. fokuserer på at udvikle og nytænke den gode kundeoplevelse, der rækker ud over forventningerne – og som også skal bidrage til en stærk lokal forankring, der er nærværende, og som fortsat tiltrækker nye kunder til byen.
”Jeg glæder mig meget til at se tilbage på historien, og til at se de magiske visualiseringer, der giver et indblik i både historien, tiden og kunderne. Jubilæumsugen minder os alle om alt det arbejde, der er lagt i Magasin i Lyngby gennem tiden. Det er takket være alle tidligere og nuværende medarbejdere, at Magasin er den moderne shoppedestination, vi er i dag. Det er jeg både stolt og ydmyg over,”siger forretningschef Michael Dupont.
I dag er Magasin i Lyngby ikke kun en forretning, men en del af kulturhistorien og en historisk institution, der har dedikeret sig til at sikre og udvikle detailhandlen i Lyngby – både i dag og fremover. Sammenlignet med Magasins andre stormagasiner har Magasin i Kgs. Lyngby de mest loyale kunder, hvoraf ca. 82 % af kunderne i Kgs. Lyngby besøger stormagasinet minimum en gang om måneden. Det er det højeste tal blandt alle Magasin forretningerne og en succes, der ifølge forretningschef Michael Dupont kan skyldes, at Magasin i Lyngby har en helt særlig tradition for at sætte kunderne først, skabe mindeværdige oplevelser og ikke mindst spille en tydelig rolle i forhold til lokalsamfundet.
All in på forkælelse og festlige aktiviteter
Jubilæumsfestlighederne finder sted i hele uge 35 og byder på massevis af aktiviteter for både børn og voksne, der hermed inviteres til en festlig shopping-oplevelse ud over det sædvanlige. Ud over de mange aktiviteter, kan kunderne shoppe skarpe jubilæumstilbud, få stillet både sult og tørst og gå på opdagelse på de mange etager, mens Magasins egne eventpersonale vil forkæle kunder med lækre treats og vådt til ganen i bedste 1960’er stil.
”Vi skal ikke kun fejre huset, men også alle kunderne, som har gjort det muligt, at vi er her i dag. Siden Magasin i 1960 åbnede her i Lyngby, har vi oplevet en enorm positiv opbakning fra lokalsamfundet, og på vegne af hele Magasin håber vi at kunne give lidt igen – til Lyngby og til alle vores loyale kunder,”siger Michael Dupont og tilføjer:
”Vi går all in og forkæler vores kunder med fordele, masser af aktiviteter og lækre treats, og vi glæder os alle meget til at byde kunderne velkommen til en festlig jubilæumsuge. Vi tager selvfølgelig vores forholdsregler, COVID-19 situationen taget i betragtning, men vi håber at se så mange som muligt.”
Læs mere om alle de aktiviteter, du kan opleve i Magasin her: >>>visitlyngby.dk/event/magasin-fylder-60-aar-med-masser-af-events/